Plannen Stadshart gaan de goede kant op

De VVD-fractie heeft de aanpak en ontwikkeling van het Stadshart hoog op de agenda staan. Wij zijn blij met het voorstel aan de raad dat er nu ligt.

De basis oftewel het fundament om te komen tot een verdere uitwerking van de plannen voor het stadshart en de samenwerking met de betrokken stakeholders gaat de goede kant op.

Dat er positieve energie is om met elkaar de schouders eronder te zetten zijn berichten waar wij blij mee zijn. Maar dat het complex is begrijpen wij ook! …

In de toelichting op de voorgestelde besluiten schrijft het college dat zij Parkwijk in de fasering naar voren wil halen. De indieners van een amendement zijn echter van mening dat ook prioriteit moet worden gegeven aan realisatie van woningen in het stadscentrum, binnen de bestaande gebouwen en de overige nog te bebouwen lege locaties. En het is noodzakelijk de koopkracht nabij het stadscentrum te vergroten.

Daarnaast vinden de indieners het verstandig om aandacht te geven aan flexibiliteit bij de uitwerking van het plangebied om te kunnen inspelen op alternatieve (markt)ontwikkelingen.  Denk hierbij ook aan de huidige locatie van het voortgezet onderwijs. Wij willen geen kapitaalvernietiging maar wij willen de juiste afwegingen op de juiste momenten kunnen maken.

Het gebied Parkwijk vormt een overgangsgebied tussen de woonwijk Archipel en het Stadscentrum. De Archipel is een gewilde woonwijk. Daarom moet Parkwijk ten opzichte van de Archipel een kwalitatieve meerwaarde hebben.  Wij vinden de uiterlijke kwaliteit van de toekomstige bebouwing in dit gebied heel belangrijk.  Het ultieme voorbeeld van hoe het naar onze mening niet zou moeten is de uitstraling van de nieuwbouw op de plaats van de voormalige Waterwijzer bij het Lelycentre. De houten schuttingen als eerste aangezicht met blokbebouwing erachter verstopt, wat niet onderscheidend is.

Daarom vinden wij dat er voor moet worden gezorgd dat er een bebouwing met een architectonische hoogwaardige uitstraling (kwaliteit) komt, waar wij trots op mogen zijn.