Eerste BuitenRaad met thema Duurzaamheid

Dinsdagavond 17 februari werd de eerste BuitenRaad bijeenkomst georganiseerd in de Duurzaamheidswinkel aan het Stadhuisplein. BuitenRaad bijeenkomsten gaan eens per maand plaatsvinden. Het wordt georganiseerd door de raadsleden zelf. Tijdens deze avonden komt de Lelystadse samenleving (bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties) zelf aan het woord. Zij kunnen op een ontspannen informele wijze met de raadsleden in gesprek gaan over actuele thema’s. Raadsleden komen te weten wat er speelt in de stad en doen bagage op die later aan de besluitvorming van de raad kan bijdragen.

Via de website www.buitenraad.nl kan iedereen onderwerpen aandragen die men graag op een BuitenRaad avond besproken wil zien. Uit alle aangedragen suggesties worden dan de thema’s gekozen en op basis daarvan worden de avonden georganiseerd.

Deze eerste BuitenRaad stond in het teken van duurzaamheid en werd georganiseerd door Edwin Hers (VVD) en Bas de Reus (GroenLinks).

Mevrouw Deurman van Natuur- en Milieufederatie Flevoland en beheerder van de Duurzaamheidswinkel was de eerste spreekster. Zij ging in op de diverse activiteiten van de duurzaamheidswinkel.

Daarna volgde Erik Lagerweij, directeur van Lelystad Airport, over de wijze waarop de luchthaven op verantwoorde wijze wil groeien met zoveel mogelijk oog voor de zogenaamde 3p’s; People, Planet en Profit.

De heer Kaptijn, één van de drijvende krachten, ging vervolgens in op de rol en betekenis van het Repair Café. Met een groot aantal vrijwilligers worden huishoudelijke apparaten maar ook bijvoorbeeld fietsen in het bijzijn van de eigenaren gerepareerd waarbij ontmoeting en educatie belangrijke elementen zijn. Door het Repair Café kunnen met name mensen met een kleine beurs apparaten behouden die zij anders zouden moeten weggooien omdat reparatie op reguliere wijze te kostbaar zou zijn. Omdat er een constant gebrek is aan (betaalbare) onderdelen, werd gevraagd of het mogelijk zou zijn om bruikbare onderdelen bij het afvalstation aan de Zeeasterweg te mogen verzamelen.

De heer Van der Wal van Insect Europe was de volgende spreker. Insect Europe produceert eetbare insecten en wil die in de nabije toekomst op grote schaal produceren voor de voedselindustrie. Eetbare insecten zijn gezond en een betaalbare bron van hoogwaardige proteïne. Nu al liggen gevriesdroogde insecten in diverse supermarkten. Nu nog is het eten van insecten in de westerse wereld veelal onbekend en onbemind maar de bedoeling is dat het net zo gewoon wordt als het eten van vlees en vis. Behalve voor menselijke consumptie is Insect Europe ook druk met het ontwikkelen van een insecten voedsellijn voor huisdieren.

In de pauze kregen alle aanwezigen zelf de kans om insecten, waaronder krekels en meelwormen, te proeven. Veel van de aanwezigen, waaronder de raadsleden die proefden, hadden wel wat koudwatervrees maar na de eerste hapjes viel de smaak hen zeker niet tegen.

Na de pauze kreeg de heer Glade van Façade Solar het woord. Hij vertegenwoordigt de maatschap Lelystadse Ondernemers over Duurzaam Ondernemen 2.0. Deze maatschap heeft o.a. een samenwerking met Flevodrome/Kwintens en Eduvier voor het bieden van werkstageplekken aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die daarbij onder andere ingezet kunnen worden voor het verduurzamen van gebouwen en woningen.

Namens Centrada waren Ronald Gouwerok, Manager Vastgoed, en André van Schaik, Beleid en Strategie aanwezig. Centrada is nagenoeg de enige aanbieder van sociale huurwoningen in Lelystad. De afgelopen jaren heeft Centrada ongeveer 5000 woningen gerenoveerd en verduurzaamd, zodat de gemiddelde energiezuinigheid van de woningen al aanzienlijk is gestegen. Daarnaast is een groot aantal huurders aangeboden zonnepanelen te plaatsen waarbij een kleine huurverhoging wordt toegepast, maar de verlaging van de stroomrekening door de opwekking ongeveer twee keer zo groot is. Op deze wijze wordt het ook voor huurders aantrekkelijk.

Centrada heeft ook een woning ter beschikking gesteld die zodanig wordt geïsoleerd en voorzien van nieuwe technieken dat het netto energieverbruik richting de nul gaat, de zogenaamde “Nul op de Meter” woning. Het is een pilot in samenwerking met o.a. Façade Solar en moet ervaring opleveren over die maatregelen die het meeste rendement (kosten versus baten) opleveren.

De avond eindigde met een woningeigenaar die een jaar geleden de Duurzaamheidswinkel binnen liep en geïntrigeerd werd door het Nul op de Meter concept en nu met de gemeente en andere partijen in gesprek is om dit te organiseren en te kunnen financieren.

Het was een boeiende avond waarin vele mooie initiatieven werden getoond maar helaas wat weinig tijd resteerde voor vragen en discussie. Al met al een mooie start van de BuitenRaad en zeker een vervolg waard!

Edwin Hers