Lelystadse aanpak thuiszorg oogst waardering op congres

Wethouder Janneke Sparreboom van Zorg en welzijn heeft tijdens het congres 'Sociaal Domein 2016: De uitdaging' van Binnenlands Bestuur verteld over de Lelystadse manier van aanbesteden van zorg in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat deed ze samen met de bestuurders van de drie hoofdaannemers voor ondersteuning thuis: John Bos van Woonzorg Flevoland, Anne Marie van ’t Holt van TSN en Ron van Eeden van Kwintes. Het 'Lelystadse sturingsmodel' werd goed ontvangen en leidde tot een boeiende discussie in de zaal.

Hoofd- en onderaannemers
Tijdens het congres bleek veel belangstelling te bestaan bij de andere gemeenten voor de moed die Lelystad heeft getoond door de Wmo vanaf 2015 op een nieuwe manier vorm te geven. Weinig gemeenten hebben het aangedurfd om de bestaande structuren binnen de Wmo echt te veranderen. De toegang tot ondersteuning thuis, dagbesteding en huishoudelijke ondersteuning loopt bij veel gemeenten net als in Lelystad via de Sociale Wijkteams. Maar daar houdt de vergelijking op. Nadat je als inwoner van Lelystad samen met het sociale wijkteam een ondersteuningsplan hebt gemaakt, ga je met dat plan naar de hoofdaannemer, die verantwoordelijk is voor de ondersteuning.

Budget en verantwoordelijkheid
Voor ondersteuning thuis (begeleiding) zijn er drie hoofdaannemers voor de vier stadsdelen binnen de gemeente. Voor dagbesteding zijn er vier hoofdaannemers, voor de vier verschillende aandachtsgroepen. De hoofdaannemers zijn verantwoordelijk voor het bieden van de ondersteuning die nodig is. De hoofdaannemer doet dit soms zelf, maar werkt ook samen met andere aanbieders zodat er sprake is van een divers aanbod. De gemeente Lelystad geeft daarvoor de hoofdaannemers een budget en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de ondersteuning thuis en dagbesteding. Dit gebeurt nu grotendeels naar tevredenheid van alle betrokken partijen. De aanwezigen op het drukbezochte congres gaven de gemeente Lelystad complimenten over deze nieuwe werkwijze.

Het congres werd door het Binnenlands Bestuur georganiseerd om terug te blikken op het proces waarin alle gemeenten op 1 januari 2015 verantwoordelijk werden voor de jeugdhulp, de participatiewet en de ondersteuning van kwetsbare inwoners. Drie transities in één klap, en dat met een beduidend lager budget dan het Rijk er eerst voor had. Centraal stond de vraag of het gelukt was en of de gemeenten deze taak naar tevredenheid een plek konden geven in hun organisatie. Tijdens het congres werd ook vooruit gekeken naar de uitdagingen voor 2016. Er spraken vooraanstaande sprekers als Han Noten en René Paas en het congres werd afgesloten door cabaretier Vincent Bijlo.