Ingediend amendement Warande unaniem aangenomen door de raad

Voor ons ligt het "Bestemmingsplan Gedeeltelijke herziening Deelgebied 1 Warande". In dit voorstel wordt vermeld dat het noodzakelijk is, vanwege onder meer de veranderde marktomstandigheden, het huidige bestemmingsplan op drie locaties aan te passen.

Door 8 bewoners bij het Sallandpark (dit is Locatie 3 in Deelgebied 1) is een zienswijze ingediend. Daarin maken zij vooral bezwaar tegen wijziging van de contouren van het Parkbos.

Op zich zijn wij als VVD Fractie geen tegenstander van flexibilisering van het bestemmingsplan. Juist door meer mogelijkheden te bieden en door minder regelgeving komen wij als gemeente inwoners en potentiele kopers tegemoet.

Wij vinden echter ook dat er niet al na een paar jaar, zomaar door de gemeente kan worden voorbijgegaan aan de eigen plannen, zoals die destijds aan deze inwoners zijn gepresenteerd.
Juist wonen in het bos was immers de essentie van de plannen op deze locatie.

De bewoners hebben hun nek uitgestoken door een kavel te kopen in Warande en daarop een woning te bouwen. En dat in een tijd waarin de woningmarkt erg onzekere en instabiel is. Toch hebben deze inwoners destijds die keuze willen maken. Hierdoor zijn zij ook onze ambassadeurs voor potentiele nieuwe kopers in Warande geworden.

De gemeente wil graag een betrouwbare partner zijn voor onze inwoners. Bij wijziging van bestemmingsplannen vinden wij daarom vroegtijdige betrokkenheid van bestaande bewoners van belang. Wij hadden daarom ook graag gezien dat het college, in samenspraak met de bewoners die een zienswijze hebben ingediend, tot een voor hen aanvaardbare oplossing zou zijn gekomen.
Helaas is dat in dit geval niet gelukt. Wij willen het college dan ook meegeven, ook in het belang van nieuwe kopers, dat wij er op vertrouwen dat wat beloofd wordt ook wordt waargemaakt.

Wij dienen met alle andere fracties een amendement in, met als strekking dat de locatie van het Sallandpark uit het herzieningsvoorstel van het bestemmingsplan wordt verwijderd.

Amendement Vaststelling bestemmingsplan Gedeeltelijke herziening Deelgebied 1 Warande