Een aantal jaren is het mogelijk gebleken zo veel mogelijk hetzelfde te blijven doen met minder middelen. Verdere bezuinigingen zijn vrijwel niet meer te vinden zonder een serieuze discussie te voeren over de vraag wat door de overheid moet worden gedaan. Door de vergrijzing is er een stijgende vraag naar diensten. Daardoor is het noodzakelijk dat de burger zelf redzamer wordt. In plaats van “zorgen voor” moet de gemeentelijke taak worden : “te zorgen dat".
Duidelijker wordt dat er sprake is van een nieuwe tijd waarin oude vanzelfsprekendheden gaan verdwijnen. Veel zaken die volstrekt normaal waren zijn fundamenteel veranderd. Denk dan aan indexering van pensioen, de woningmarkt et cetera.
Het jaarlijks bouwen van woningen is vrijwel tot stilstand gekomen. Het gevolg is dat veel gemeenten hun melkkoe grazend op het gemeentelijk grondbedrijf hebben zien verschrompelen tot pot van bijleggen.
Groei van
onze stad is niet langer vanzelfsprekend, het college bepleit vooral
kwalitatieve groei. Dit moet inhouden dat je de stad aantrekkelijk maakt en zo
houdt voor bestaande inwoners. Dat is de eerste vestigingsvoorwaarde voor een
toekomstige bewoner. Knelpunten liggen er bij de verkoopbaarheid van onze
woningen, het stadshart, het vertrek van arbeidsplaatsen en het uitblijven van
noodzakelijke vestigingen
Een
veranderd koopgedrag, en een overaanbod van winkeloppervlak zal het
echte probleem van ons stadshart voorlopig niet oplossen. Transformatie van
winkeloppervlakte naar wonen is een mogelijkheid maar die zal pas op termijn
soelaas bieden.
Een
krachtige economische impuls is het enige medicijn dat Lelystad weer gezond kan
maken. Die impuls zal moeten komen uit de komst van het vliegveld en het
multimodaal overslagpunt aan de kust. Deze bieden kansen voor werkgelegenheid.
Naast de aanleg van de containerterminal is het bedrijventerrein belangrijk.
Zonder bedrijventerrein gedragen we ons vrijwillig als een soort België dat wel
alle vakantievierende Hollanders over hun wegen zien trekken maar er geen cent
wijzer van worden.
Wij hebben begrip voor het extra probleem dat het voor de betreffende organisaties vrijwel ondoenlijk is om de consequenties van de bezuinigingen al direct begin 2015 te laten ingaan. Wij zijn mede-indiener van een amendement dat weliswaar de voorgestelde bezuinigingen accepteert maar tegelijkertijd het college een voorziening beschikbaar stelt om de problemen van een zachte landing te voorzien.
Ook steunt de VVD een amendement om de gemeentelijke studiebijdrage nog twee jaar voort te zetten, en het amendement dat een deel van de organisatiekosten van de wijkraden overeind houdt. Organisatiekosten van vrijwilligers die zich voor de gemeenschap inzetten moeten niet uit eigen zak betaald worden. De VVD dient ook samen met anderen een amendement in om anders met het meerjarig inbrengen van begrotingsvoorstellen om te gaan.
Onderwijs
Door op
efficiënte wijze met schoollokalen om te gaan kan het bijbouwen van
schoollokalen zo veel mogelijk worden vermeden. Nu concrete voorstellen voor
verbouwingen bij het voortgezet onderwijs uitblijven, wordt het tijd de
noodzaak van dit krediet opnieuw onder de loep te nemen.
Milieu en
afvalstoffen
Wij
vinden dat er winst te behalen is door de ophaalfrequentie van GFT afval in de
wintermaanden te verminderen.
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Lelystad
ligt aan de rand van de MRA maar kan vooral worden gezien als de poort naar de
MRA. Van oudsher zijn het juist de poorten die zich kunnen ontwikkelen tot
aantrekkelijke plaatsen waar in en uitgaande stromen elkaar ontmoeten en tot
activiteit aansporen.
De
coalitie
Het is
daarom goed om te constateren dat de collegepartijen door goed onderling
overleg tot gezamenlijke initiatieven zijn gekomen over belangrijke
beleidsterreinen zoals het verzachten van de gevolgen van deze begroting en ook
vorige week over het parkeerbeleid.