Algemene Beschouwingen Begroting 2014-2018

De begroting 2015 valt tegen ten opzichte van wat wij eerder dit jaar hebben verwacht Met een te dekken tekort van € 7 miljoen staan wij voor een bijzonder grote opgave. De voorstellen die het college ons voorlegt zijn gebaseerd op een afwegingskader. Veel budgetten blijven onveranderd, enkele gaan zelfs omhoog, zoals voor het vrijwilligerswerk en ouderenwerk, maar helaas is er ook sprake van pijnlijke bezuinigingen.

Een aantal jaren is het mogelijk gebleken zo veel mogelijk hetzelfde te blijven doen met minder middelen. Verdere bezuinigingen zijn vrijwel niet meer te vinden zonder een serieuze discussie te voeren over de vraag wat door de overheid moet worden gedaan. Door de vergrijzing is er een stijgende vraag naar diensten. Daardoor is het noodzakelijk dat de burger zelf redzamer wordt. In plaats van “zorgen voor” moet de gemeentelijke taak worden : “te zorgen dat".

Duidelijker wordt dat er sprake is van een nieuwe tijd waarin oude vanzelfsprekendheden gaan verdwijnen. Veel zaken die volstrekt normaal waren zijn fundamenteel veranderd. Denk dan aan indexering van pensioen, de woningmarkt et cetera.

Het jaarlijks bouwen van woningen is vrijwel tot stilstand gekomen. Het gevolg is dat veel gemeenten hun melkkoe grazend op het gemeentelijk grondbedrijf hebben zien verschrompelen tot pot van bijleggen.

Groei van onze stad is niet langer vanzelfsprekend, het college bepleit vooral kwalitatieve groei. Dit moet inhouden dat je de stad aantrekkelijk maakt en zo houdt voor bestaande inwoners. Dat is de eerste vestigingsvoorwaarde voor een toekomstige bewoner. Knelpunten liggen er bij de verkoopbaarheid van onze woningen, het stadshart, het vertrek van arbeidsplaatsen en het uitblijven van noodzakelijke vestigingen

Een veranderd koopgedrag, en een overaanbod van winkeloppervlak zal het echte probleem van ons stadshart voorlopig niet oplossen. Transformatie van winkeloppervlakte naar wonen is een mogelijkheid maar die zal pas op termijn soelaas bieden.

Een krachtige economische impuls is het enige medicijn dat Lelystad weer gezond kan maken. Die impuls zal moeten komen uit de komst van het vliegveld en het multimodaal overslagpunt aan de kust. Deze bieden kansen voor werkgelegenheid. Naast de aanleg van de containerterminal is het bedrijventerrein belangrijk. Zonder bedrijventerrein gedragen we ons vrijwillig als een soort België dat wel alle vakantievierende Hollanders over hun wegen zien trekken maar er geen cent wijzer van worden.

Wij hebben begrip voor het extra probleem dat het voor de betreffende organisaties vrijwel ondoenlijk is om de consequenties van de bezuinigingen al direct begin 2015 te laten ingaan. Wij zijn mede-indiener van een amendement dat weliswaar de voorgestelde bezuinigingen accepteert maar tegelijkertijd het college een voorziening beschikbaar stelt om de problemen van een zachte landing te voorzien.

Ook steunt de VVD een amendement om de gemeentelijke studiebijdrage nog twee jaar voort te zetten, en het amendement dat een deel van de organisatiekosten van de wijkraden overeind houdt. Organisatiekosten van vrijwilligers die zich voor de gemeenschap inzetten moeten niet uit eigen zak betaald worden. De VVD dient ook samen met anderen een amendement in om anders met het meerjarig inbrengen van begrotingsvoorstellen om te gaan.

Onderwijs
Door op efficiënte wijze met schoollokalen om te gaan kan het bijbouwen van schoollokalen zo veel mogelijk worden vermeden. Nu concrete voorstellen voor verbouwingen bij het voortgezet onderwijs uitblijven, wordt het tijd de noodzaak van dit krediet opnieuw onder de loep te nemen.

Milieu en afvalstoffen
Wij vinden dat er winst te behalen is door de ophaalfrequentie van GFT afval in de wintermaanden te verminderen.

Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Lelystad ligt aan de rand van de MRA maar kan vooral worden gezien als de poort naar de MRA. Van oudsher zijn het juist de poorten die zich kunnen ontwikkelen tot aantrekkelijke plaatsen waar in en uitgaande stromen elkaar ontmoeten en tot activiteit aansporen.

De coalitie
Het is daarom goed om te constateren dat de collegepartijen door goed onderling overleg  tot gezamenlijke initiatieven zijn gekomen over belangrijke beleidsterreinen zoals het verzachten van de gevolgen van deze begroting en ook vorige week over het parkeerbeleid.