Formateur informeert raad over voortgang coalitieonderhandelingen

Op 18 april 2014 informeerde de formateur de gemeenteraad per brief over de voortgang van de coalitieonderhandelingen. De tekst van deze brief is hieronder weergegeven.

Formatievoortgang coalitie Lelystad 2014-2018
Veenendaal, 18 april 2014

Geachte leden van de gemeenteraad van Lelystad,

Vorige week liet ik door middel van een openbaar persbericht in grote lijnen weten hoe de voortgang van de formatie verliep. Bij deze wil ik u iets uitgebreider informeren over de gang van zaken tot op heden en het verwachte verdere verloop.

Gedurende het gehele proces heb ik met de gesprekspartners van VVD, InwonersPartij, PvdA, SP en ChristenUnie samengewerkt in een setting gebaseerd op onderling vertrouwen en gewerkt aan een coalitieakkoord op hoofdlijnen, ingeleid door een gemeenschappelijk gedeelde visie. Een akkoord op hoofdlijnen laat ruimte voor de gemeenteraad als geheel om gedurende de komende periode zijn invloed op het gemeentelijk beleid te doen gelden.

Op vrijdag 4 april, daags na de raadsvergadering waarin mijn informatierapportage door u werd besproken, zijn de formatiegesprekken gestart. We maakten procedurele afspraken en hadden een gesprek met de gemeentesecretaris. Hierbij kwam ook het u bekende overdrachtsdocument uit de afgelopen periode aan bod. Diezelfde avond hadden wij ook een gesprek met de concerncontroller die een toelichting gaf op de financiële situatie van de gemeente. Die avond is eveneens doorgepraat over de mate waarin het coalitieakkoord op hoofdlijnen vorm kon krijgen.

Zaterdag 5 april hebben we gesproken met de directeur ontwikkeling van de gemeente. Vervolgens is gewerkt aan een gemeenschappelijke visie op Lelystad richting 2018 en aan een visie op de verhouding tussen lokale overheid en samenleving. Ook is gewerkt aan een visie op de gewenste interne bestuurs- en organisatiecultuur van de gemeente. Verder kwamen de financiële uitgangspunten aan bod.

Op dinsdag 8 april en donderdag 10 april is op deze onderwerpen doorgegaan en is begonnen met de inhoudelijke uitwerking op hoofdlijnen aan de hand van zes thema’s: ‘Iedereen blijft meedoen’, ‘Werken aan Talent’, ‘Leefbare Stad’, ‘Sterke Stad’, ‘Veiligheid’ en ‘Voor de Lelystedeling’. De eerste vijf thema’s zijn ingeleid met gesprekken met ‘externen’, te weten vertegenwoordigingen van het werkbedrijf, de BKL, de Stichting Welzijn en woningcorporatie Centrada. Ook heeft een gesprek met de burgemeester plaatsgevonden over de veiligheid in Lelystad.

Op dinsdag 15 april zijn de thema’s verder uitgewerkt en is gesproken over een aantal resterende onderwerpen. Verder heb ik een voorstel gepresenteerd voor de portefeuilleverdeling binnen het college van B&W.

Op donderdag 17 april is, na eerste consultatie van de vijf beoogde coalitiefracties, het voorlopige einddocument van de onderhandelingsdelegaties besproken en vastgesteld. Vandaag wordt het vastgestelde document nogmaals aan de vijf fracties voorgelegd, evenals aan de burgemeester.

Begin volgende week verwacht ik de reacties van de verschillende fracties en van de burgemeester te hebben ontvangen, waarna op woensdag 23 april het coalitieakkoord definitief wordt vastgesteld door de onderhandelingsdelegaties.

Op donderdag 24 april om 9:00 uur zal ik een perspresentatie houden over het bereikte akkoord, de wethouderskandidaten en de beoogde portefeuilleverdeling. Hierna zal het coalitieakkoord worden verspreid. De raadsbehandeling en installatie van de wethouders zal vervolgens plaatsvinden na de voorjaarsvakantie in de week van 12 mei. Tijdens de raadsbehandeling bestaat voor niet-coalitie partijen nog gelegenheid om invloed uit te oefenen op de inhoud van het voorgelegde programma.

Door middel van dit bericht hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wouter Kolff