Ina Adema voorgedragen als nieuwe Burgemeester van Lelystad

Vanavond tijdens de Gemeenteraad is ingestemd met de voordracht van de vertrouwenscommissie voor Ina Adema (VVD) als nieuwe Burgemeester van Lelystad.

Persbericht van de gemeente Lelystad:
De gemeenteraad van Lelystad heeft vanavond besloten over de aanbeveling aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de nieuwe burgemeester. De raad beveelt aan Ina Adema te benoemen. De 47-jarige Adema zal Margreet Horselenberg opvolgen, die in oktober 2015 bekendmaakte per september 2016 haar functie neer te leggen. Margreet Horselenberg is tien jaar burgemeester van Lelystad geweest.

Loopbaan
Adema is sinds 2009 burgemeester van de gemeente Veghel. Ze is haar politieke loopbaan gestart in Deventer als raadslid waarna ze in diezelfde gemeente ruim zeven jaar wethouder is geweest. Voorafgaand aan haar politieke loopbaan was ze werkzaam in het bedrijfsleven. Adema is een daadkrachtige bestuurder en heeft in haar loopbaan een zeer breed scala aan situaties meegemaakt en kan deze ervaringen prima voor Lelystad inzetten. Ze staat voor haar zaak en is daarnaast gemakkelijk te benaderen. Een voorbeeld van lef maar ook van verbindend vermogen is het voortouw dat Adema heeft genomen bij de herindeling van de gemeente Veghel met de gemeenten Schijndel en Sint-Oedenrode. Het Brabants Dagblad schreef over haar: "boven de partijen, maar tussen de mensen".

Profielschets
In de profielschets die de vertrouwenscommissie had opgesteld en door de Raad werd vastgesteld, kwam naar voren dat de nieuwe burgemeester iemand met lef moet zijn. Een handen uit de mouwen type, daadkrachtig, verbindend, met een frisse blik en een stevig netwerk. In een peiling, waaraan ruim 2000 Lelystedelingen meededen, gaven inwoners aan dat de nieuwe burgemeester vooral iemand moet zijn die aan Lelystad een impuls weet te geven als stad.

Benoeming
Dertig kandidaten solliciteerden op de burgemeesterspost in Lelystad. De benoeming en installatie van Adema wordt voorzien in september 2016.

Zie ook Omroep Flevoland: http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/135538/lelystad-ina-adema-voorgedragen-als-nieuwe-burgemeester