Woonvisie door amendement van de VVD concreter en met visie!

Dinsdagavond tijdens de raadsvergadering in Lelystad is de Woonvisie 2016-2020 behandeld. Omdat de woonvisie voor de komende ca. 10 jaar de basis is van het woonbeleid in Lelystad, is het belangrijk dat het raadsbesluit een duidelijke koers aangeeft. Omdat de VVD zich niet kon vinden in een groot aantal elementen van het voorstel van het college heeft de VVD (Mariëlla Hermus en Simon van Erk) het voortouw genomen om samen met andere partijen een amendement te maken dat het gehele raadsvoorstel vervangt.

Wat was nu de inzet van de VVD (en met ons veel andere partijen die onze visie delen)?

De VVD wil dat ingezet wordt op het verbeteren van de sociale economische structuur van de bevolking in Lelystad en op vergroting van de gemiddelde koopkracht. Die doelstelling moet door de Woonvisie worden ondersteund en niet worden belemmerd.

Wat betekent dit concreet? Lelystad heeft nu naar verhouding heel veel mensen met lage inkomens of met een bijstandsuitkering. Een deel daarvan heeft ook kwijtschelding van gemeentelijke belasting. Dit legt een enorm beslag op het geld van de gemeente voor bijvoorbeeld de WMO en de jeugdzorg. Daarnaast kunnen door de lage koopkracht in Lelystad alleen goedkope winkels overleven en loopt het Stadshart leeg. Lelystad wil groeien, maar die bevolkingsgroei moet dan wel gaan plaatsvinden door nieuwe bewoners die bijdragen aan verbetering van de gemiddelde koopkracht in Lelystad.

Nieuwbouw van woningen moet dan ook vooral op deze koopkrachtiger groep gericht zijn. In het lagere segment heeft Lelystad al veel bestaande huur en koopwoningen. In dat lagere segment staan ook veel woningen te koop. Om die reden willen wij dat nieuwe koopwoningen overwegend in het midden en hogere segment worden gebouwd.  (Vanaf €170.000). Wij willen wel dat er daarnaast ruimte is voor de bouw van specifieke soorten woningen en woningen voor ouderen zoals bijvoorbeeld “Tiny houses” en “Kangaroo woningen”.
Er was in de raad veel discussie over de sociale huurwoningen omdat met name PvdA, SP en GroenLinks warme pleitbezorgers zijn van bijbouwen van zoveel mogelijk sociale (gesubsidieerde) huurwoningen. De bouw zou met  name moeten afhangen van de wachttijden voor een sociale huurwoning.

Op zich een sympathieke gedachte maar ook risicovol als je weet dat de wachttijden in Lelystad veel korter zijn dan in omliggende gemeenten en inschrijving bij de woningbouwcorporaties als woningzoekende vrij staat aan iedereen, ongeacht de huidige woonplaats. We moeten daarom (erg) oppassen dat we door de korte wachttijden geen mensen met lage inkomens van buiten de stad, naar Lelystad trekken.

De raad heeft daarom besloten dat het college, bij nieuwbouw van woningen de woningen bouwt in een verhouding van 70 marktwoningen en 30 sociale huurwoningen. De marktwoningen bij voorkeur  in het midden en/of hoge segment. Dat gaan we ieder jaar zorgvuldig monitoren, mede om te voorkomen dat Lelystad bijna alleen groeit door sociale woningbouw toe te voegen, zoals tot nu toe in Warande is gebeurd.

We zullen de aantrekkingskracht van onze nieuwbouw ook moeten verbeteren door meer specifiek in te zetten op andersoortige bouw en het doorbreken van eentonigheid die in veel van de bestaande wijken zichtbaar is.

De woningmarkt trekt op vele plaatsen aan, de rentes zijn laag en binnen de Metropoolregio Amsterdam waar wij deel van uitmaken, zijn in de komende jaren veel nieuwe woningen nodig. Dat biedt kansen die Lelystad moet pakken!

Die kansen van die aantrekkende woningmarkt pakken wij naar de mening van de VVD nu nog onvoldoende op.

Daarom heeft de raad nu besloten dat woningbouwprojecten weer met elkaar mogen concurreren en de markt weer de mogelijkheid krijgt om ook te bouwen in het midden en hogere segment op de nog niet afgemaakte locaties in Lelystad.

Deze locaties waren de afgelopen jaren op slot gezet. Daar is de VVD het niet mee eens. Daarom hebben wij het college opgedragen om het slot van die onafgemaakte gebieden in Lelystad af te halen en marktpartijen (zowel particulieren als ontwikkelaars) niet meer af te wimpelen, maar ze ook daadwerkelijk in die gebieden mogelijkheden te bieden om woningbouwprojecten te ontwikkelen.  De VVD gaat bewaken dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. (De betreffende locaties zijn aangegeven in bijlage 1 bij ons amendement).

Met het aannemen van het VVD-amendement, dat wij samen met de InwonersPartij en zes andere partijen hebben ingediend, heeft de raad besluiten genomen, die de koers van het woningbeleid behoorlijk bijstuurt.

Het amendement is aangenomen met 24 van de 35 stemmen in de raad. Een grote meerderheid.

Mariëlla Hermus en Simon van Erk

In de bijlagen treft u het volledige amendement aan en het betoog zoals Mariëlla Hermus dat dinsdagavond heeft gehouden.