Werkbezoek VVD Tweede Kamerleden Betty de Boer en Barbara Visser aan Flevoland

Op uitnodiging van de VVD-fractie in Provinciale Staten zijn op maandag 9 februari de Tweede Kamerleden Betty de Boer (woordvoerder Spoorwegen en OV, Waterinfrastructuur en havens, en Zee- en binnenvaart) en Barbara Visser (woordvoerder Verkeer en water) naar Flevoland gekomen voor een werkbezoek.

Het werkbezoek begon met een ontvangst op het provinciehuis in Lelystad, alwaar gedeputeerde en lijsttrekker Jaap Lodders na het welkomstwoord een presentatie gaf over de stand van zaken in Flevoland met name op het gebied van verkeer en vervoer en ook welke problematiek en knelpunten er nog op te lossen zijn. De Statenfractie benadrukte dat er op dit moment twee prangende knelpunten zijn en vraagt hiervoor de aandacht en medewerking van de Tweede Kamer om snel met oplossingen te komen. Dat is ten eerste het knelpunt Roggebotsluis bij Dronten en ten tweede de verbreding van de A27, waarbij als snelle oplossing gedacht kan worden aan het gebruik van de vluchtstrook als spitsstrook.

Daarna werd er een korte uitleg gegeven over een Flevolandse pilot, met een Europese samenwerking, op het gebied van zelfsturende auto's, de toekomst over een aantal jaren volgens Serge Hollander, die deze presentatie verzorgde.

Aansluitend werd in het provinciehuis de centrale bedieningsruimte van bruggen en sluizen in Flevoland bezocht, waar een nadere uitleg verkregen werd over de werking en hoe dit systeem op een efficiƫnte en kostenbesparende wijze werkt.

Vervolgens zijn vertrok het gezelschap naar de locatie waar de provincie Flevokust gaat realiseren, de nieuwe multimodale op- en overslaghaven bij Lelystad. Een belangrijke economische kans voor Flevoland en voor de regio Lelystad in het bijzonder ter versterking van de logistieke knooppuntfunctie van Flevoland.

Daarna werd een bezoek gebracht aan Roggebotsluis bij Dronten. Dit verkeersknelpunt, belangrijk voor de bereikbaarheid van Flevoland van en naar Oost en Noord Nederland, scoort bijna dagelijks hoog in de regionale file-top-tien, met name tijdens de ochtend- en avondspits.

De provincie heeft vorig jaar een studie uitgevoerd naar oplossingen op korte termijn en is vervolgens in gesprek gegaan met de omwonenden. Binnenkort zullen Gedeputeerde Staten hierover een besluit nemen. De te nemen maatregelen omvatten onder andere de verplaatsing van de huidige rotonde en scheiding van de verkeersstromen. Dit zal zeker effect hebben op korte termijn, maar een structurele oplossing komt er pas als het huidige sluizencomplex vervangen of verplaatst wordt, en daar is de medewerking van het Rijk voor nodig. Daarnaast is ook de medewerking van de provincie Overijssel nodig, want als het in Flevoland goed geregeld is loopt het vervolgens even verder op in Kampen weer vast.

De beide Tweede Kamerleden hebben kennis genomen van de situatie ter plekke en zijn zich er terdege van bewust dat dit voor Flevoland een belangrijk op te lossen verkeersknelpunt is. Zij zullen hiervoor aandacht vragen in Den Haag, met als doel om dit samen met de provincies Overijssel en Flevoland zo snel mogelijk op te lossen.

Huib van Vliet.