Maiden speech Bart Schopman

Dinsdag 29 januari j.l. heeft ons raadslid Bart Schopman zijn maidenspeech gegeven in de raad van Lelystad. Het onderwerp was Sociaal Domein. Graag delen wij deze speech van hem.

KADERNOTA SOCIAAL DOMEIN 29 januari 2019 IN DE RAAD

Voorzitter, dank u wel.

Vandaag spreken wij met elkaar over de kadernota sociaal domein, die gaat resulteren in de drie uitvoeringsnota’s, die nu programmaplannen worden genoemd. De kadernota heeft dit jaar voor het eerst een nieuwe opzet waarbij integraal gekeken wordt naar de problematiek, het is deels een voortzetting van reeds kloppend ingezet beleid waarbij we nu kiezen voor verdere stappen.

De VVD fractie maakt het college een compliment over de meer dan wij gewend zijn qua aantal bijeenkomsten ter voorbereiding aan deze kadernota en bij de behandeling van deze kadernota.

Het is een plezierig en constructief proces geweest. De input van organisaties en de cliëntenraad is verwerkt in de nota.

Voorzitter de drie aparte programmaplannen worden aan de raad ter informatie aangeboden. Graag zou ik namens de fractie van de VVD van het college vernemen of men reeds is begonnen met deze uitwerkingen? XXXX
Het zou jammer van de tijd zijn als hiermee tot na vanavond gewacht zou zijn. De organisaties die bij de programmaplannen betrokken worden, hebben dan ook meer tijd om hun expertise toe te voegen en die kunt u ook meer tijd geven om de concepten goed te bestuderen, alvorens deze plannen aan de raad ter besluitvorming worden aangeboden.

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel is gesproken over het quorum/de opgave voor de toeleiding naar werk van de bijstandsgerechtigden in Lelystad zoals deze onder andere is vermeld in de informatienota re-integratie budget. Wij hebben in de informatienota re-integratie budget, die behandeld is in de sessie Social Firm op 15 januari jongsleden. Wij verzoeken het college de toezegging te doen deze opgave te actualiseren in de programmaplannen. Wij vragen het college dit omdat er in de kader nota wel word gesproken over het quorum maar dit niet als apart besluitpunt vermeld staat.

Tijdens de sessies is er veel gesproken over de zogenaamde super-vrijwilligers, denk daarbij aan stichting Bram, Four Fusion en activiteiten in de wijk met jongeren. De VVD fractie verzoekt het college een informatie sessie te beleggen zonder de organisaties, waar wij als raad van gedachten kunnen wisselen over de vrijwillige initiatieven op dit gebied.

Hebben wij namelijk alle goede initiatieven in beeld ? Hoe wij deze in initiatieven in beleid een kunnen geven is best een uitdaging.

Binnen de uitvoering van de programmaplannen kunnen wij wellicht deze initiatieven een plaats geven en ondertussen de informatie krijgen waarom het niet lukt deze initiatieven in te bedden in reeds bestaande programma’s. Met dit voor veld heeft de gemeente geen aanbesteding. Het moet op de juiste manier binnen bestaande onderaannemers worden belegd. Nu is dat er niet en wij zijn benieuwd naar de reden daarvan. Samen met ander partijen ondersteunen wij een amendement wat u aangeboden is over dit onderwerp.

In de door de raad gevormde denkgroep van 5 personen, om met de wethouder van gedachten te wisselen, was ook de VVD vanaf het begin vertegenwoordigd. Vanaf de start is er breed meegedacht door vele  partijen om aandachtspunten in te brengen.

Voorzitter ik kom tot afronding van mijn betoog, wij zijn mede indiener van 1 amendementen zoals ik had aangegeven over de vrijwilligers deze zal ingediend worden.

Wij hebben verder 3 vragen gesteld aan het college welke ik nog even samenvat:
> Wij nemen aan dat het college reeds is begonnen met de uitwerking van de programmaplannen, kunnen wij deze bevestiging van het college krijgen.
> Met betrekking over het quorum Wij verzoeken het college de toezegging te doen deze opgave te actualiseren in de programmaplannen.

> De VVD fractie verzoekt het college een informatie sessie te beleggen zonder de organisaties, waar wij als raad van gedachten kunnen wisselen over de vrijwillige initiatieven op dit gebied.

Wij wachten de reactie van het college af op de ingediende amendementen.

Als de amendementen worden ingebracht zult u zien aan ons stemgedrag hoe de VVD hierover denkt