Bijpraten over de stand van zaken tav het ziekenhuis

VERSLAG NAV DE GEMEENTERAADSSESSIE IN HET STADHUIS D.D. 12 FEBRUARI 2019

Aanwezig: bestuurder St. Jansdal, mevrouw Relinde Weil, Wethouders Elly van Wageningen en Peter Schot en burgemeester Ina Adema, raadsleden en inwoners.

Mevrouw Weil heeft de verschillende mededelingen gedaan. Een deel mondeling en een zorgprofiel op papier is er uitgereikt.

Op 28 februari om 22.00 uur overhandigt de curator de sleutel van het ziekenhuis aan het bestuur van het St. Jansdal.

In het weekend moeten er 900 ruimten worden ingericht om op 4 maart de patiënten op de diverse poli’s te kunnen ontvangen. Een welhaast militaire operatie. Tegelijkertijd worden de computersystemen geïnstalleerd.

Patiënten, die nu onder behandeling zijn worden gebeld en aan hen wordt gevraagd of hun dossier overgeschreven kan worden naar het St. Jansdal. Patiënten zijn eigenaar van hun eigen patiëntendossier en volgens de AVG moet een patiënt toestemming geven voor deze overschrijving. Als dit allemaal is gebeurd dan worden er afspraken gemaakt met deze patiënten die onder behandeling zijn voor een bezoek aan de poli’s. De patiënten zullen niet in alle gevallen de voor hen bekende dokters treffen. Er zijn veel dokters vertrokken en er zijn vele nieuwe dokters in dienst genomen door het St. Jansdal. De dossiers van inwoners, die op dit moment niet worden behandeld, slaat het St. Jansdal op en als een inwoner zich meldt voor een onderzoek, dan wordt het medisch dossier erbij gehaald en de procedure van toestemming geven en afspraak maken direct opgepakt. Patiënten kunnen ook aangeven naar welk ander adres hun dossier opgestuurd kan worden als zij niet voor verdere behandelingen gebruik willen maken van het St. Jansdal.

Alle klachten die patiënten ervaren kunnen gemeld worden bij de inspectie en wel via de website van www.zorg.nl

Het uitgangspunt van het St. Jansdal is om hier in Lelystad dezelfde poliklinische zorg te bieden als in het ziekenhuis van Harderwijk. Patiënten kunnen voor diagnostiek en behandeling terecht. Kleinere operaties als een liesbreuk of galblaasoperatie zijn als dagopname mogelijk. Daarnaast komt er een spoedpoli. Voor de basis spoedzorg is de spoedpoli zeven dagen per week geopend van 08.00 uur tot 22.00 uur. Patiënten kunnen hier terecht met simpele breuken, snij- en schaafwonden.

Bij de dagopname kunt u ook denken aan: onderzoek, infuus ( ook chemo ), behandeling of eenvoudige operaties zoals kijkoperaties in de knie. Opnames met overnachting zijn niet mogelijk. Hiervoor gaan de patiënten naar Harderwijk. Ook voor katheterisatie of een niersteenvergruizing of bij heel specifieke labonderzoeken.

Vrijwel alle maatschappen houden spreekuur in Lelystad. De basiszorg moet eerst op orde zijn. In de loop van de tijd wordt bekeken of er uitbreiding mogelijk is.

MC IJsselmeerziekenhuizen bood in Lelystad zorg aan voor specifieke doelgroepen, zoals poli’s bariatrie, hepatitis en kinderdiabetes. Deze poliklinieken worden zoveel mogelijk in stand gehouden. Flevo ziekenhuis Almere gaat de bariatrie operaties uitvoeren.

Lelystad krijgt een gloednieuwe MRI- en CT-scan. Naast de MRI en CT is ook röntgenonderzoek of echografie mogelijk. Verder kunnen inwoners terecht voor functieonderzoek.

Denk daarbij aan vaatonderzoek, longfunctieonderzoek, hartfunctieonderzoek of hersenfunctieonderzoek en kijkonderzoek ( scopie ) bijvoorbeeld van de darmen.

Met ambulancediensten zijn goede afspraken gemaakt met omliggende ziekenhuizen over hoe te handelen bij heel zieke patiënten.

13 januari 2019 hebben de woordvoerders van de Tweede Kamer de Minister verder bevraagd over de verkenner die aan het werk is en die als eerste de geboortezorg op Urk in kaart aan het brengen is. Daar zit grote zorg. Verder worden de aanrijden van meer dan de 45 minuten en vanaf Urk, meer dan een uur steeds onder de aandacht gebracht van de minister. Namens de VVD fractie heb ik via onze woordvoerder in de Tweede Kamer de Minister gevraagd om met partijen te overleggen om een directe busverbinding tussen de polikliniek in Lelystad en het ziekenhuis in Harderwijk te realiseren. Dezelfde vraag heb ik ook aan mevrouw Weil gesteld en die vond het ook het onderzoeken waard. Tot 1 maart konden mensen bij verschillende verzekeringen een declaratie indienen voor deze vervoerskosten, maar bij de officiële overname van het St. Jansdal op 1 maart is deze individuele regeling vervallen.

De  volgende poliklinieken gaan 4 maart 2019 van start:

• Anesthesiologie
  • Bariatrie
  • Cardiologie
  • Dermatologie
  • Diëtetiek
  • Geriatrie
  • Gynaecologie & Obstetrie
  • Interne Geneeskunde
  • Kaakchirurgie
  • KNO
  • Kindergeneeskunde als er kinderartsen worden gevonden