Algemene beschouwingen kadernota 2020: Anders kijken, niet wegkijken

Ik open mijn beschouwingen graag met een korte vertelling: Het is half zes morgens als de man uit zijn bed stapt en zich voorbereidt om naar zijn werk te gaan. Nog 4 lange dagen hard werken voor het weekeinde. Als de man op zijn fiets stapt naar het station telt de vrouw het weekgeld en stopt € 25,00 in het vakantiepotje achter op de kast…

“Anders kijken, niet wegkijken”

Voorzitter,

Ik open mijn beschouwingen graag met een korte vertelling:

Voorzitter, ik kom hier nog op terug….

Voor ons ligt de kadernota 2020-2023.

De VVD wil graag het college en de ambtelijke organisatie op voorhand bedanken voor de geleverde inspanningen op deze nota.

De VVD is tegelijkertijd teleurgesteld. Teleurgesteld omdat het maar niet lukt een sprong voorwaarts te maken. Wij hebben het gevoel schuifelend vooruit te gaan. Een sprong voorwaarts zou wat ons betreft gekenmerkt moeten worden door keuzes op basis van gewogen alternatieven aangeboden aan de raad. De alternatieven zijn beperkt gebleven….. daarmee ontbreekt het de raad aan een voorstel om tot echte keuzes te komen.

In de schaduw hiervan blijven staan is echter geen optie, daadkracht vraagt om keuzes die leiden tot oplossingen en dat verwachten wij dan ook van het college. Hier ligt tevens een actieve opgave voor de voltallige raad.

De VVD is er alles aan gelegen de stad de impuls te geven die zij zo hard nodig heeft. Ook als dit, als opgenomen in voorliggende kadernota, ten koste gaat van een aantal taakvelden als voorgesteld door het college.  Wij ontkomen er niet meer aan zaken langs de spreekwoordelijke lat te leggen.

Een veelal slecht bezocht centrum, toenemende zichtbare en onzichtbare armoede, hoge verdenkingsgraad op crimineel gedrag – Lelystad staat in de top 3 –  , lage inkomens en blijvende druk op de werkloosheidscijfers. Het zijn slechts enkele signalen. Om ons goed te profileren ziet de VVD het belang van extra inzet van middelen om ondermijning aan te pakken, wij zouden dit dan  ook graag steunen.

De crisis is gedragen door de werkenden in de lage- en middeninkomens, de ondernemers (het MKB) en de mensen met draagkracht in deze stad. Voor deze groepen moet nu aandacht zijn. Het aantrekken van draagkracht en verzilveren van de economische propositie in onze stad moet centraal komen staan om het tij te keren. Dat betekent aandacht voor meer nieuwe bedrijfsvestigingen, mooi wonen, werken (en dus banen), recreëren in onze stad aan de kust en de voordelen van haar natuur. De economische kansen voor de stad liggen er nu.

Voorzitter, wij vatten dit samen onder draagkracht, eigen verantwoordelijkheid en een kansrijk Lelystad wat voor ons direct aansluit bij de kansen van Lelystad Next Level. Hierbij horen vanzelfsprekend de ontwikkeling van de luchthaven en Flevokust en de toeristische ontwikkeling als geheel. Daar kunnen wij trost op zijn!

De fundamenten zijn gelegd. Wij zien positieve ontwikkelingen als het gaat om bedrijfsvestiging en uitbreiding. Toch… in de directe gemeentes om ons heen zien wij deze ontwikkelingen sneller en actiever gaan. Een analyse waarom zou zeer wenselijk zijn. De posities en (waarde)proposities zijn er voldoende maar dat vergt wel een juiste strategie waarbij anticiperen en flexibel faciliteren vanzelfsprekend moeten zijn. Daarbij hebben de locaties in onze stad een duidelijk eigen profiel. Dit moet zo snel als mogelijk meer zichtbaar zijn.

Niet meer afwachten maar erop af en zowel nationaal als internationaal bouwen aan onze stad met focus op groei.

Maar dit is niet het enige…

Armoede moet effectief aangepakt worden. En als daar experimentele methoden voor noodzakelijk zijn moeten wij daar niet voor wegkijken zover deze naar WERK leiden.

Overal ligt het werk spreekwoordelijk op straat, inzet van al het arbeidspotentieel (ook uit de bijstand) is noodzaak, iedereen is nodig! Wij zijn er van overtuigd dat alle mensen competenties bezitten waarmee zij van betekenis kunnen zijn. De VVD ziet dit graag effectief opgepakt worden om mensen echt naar WERK te leiden. Het is onduidelijk of de Social Firm hierop het antwoord is.

In relatie tot zorg ziet de fractie van de VVD graag extra aandacht voor (al dan niet particuliere) initiatieven voor nieuwe woonvormen waarmee onder andere ouderen naar eigen wensen langer zelfstandig kunnen wonen in een voor hun veilig omgeving.

Voorzitter, voor de fractie van de VVD zijn een aantal zaken sterk naar voren gekomen in deze kadernota die extra aandacht behoeven:

De bestemming van het jaarrekeningresultaat zover het de toevoeging aan Reserve Sociaal Domein betreft is voor de fractie van de VVD nog een puzzel. De VVD is sceptisch over de aanvulling van deze reserve en dient hierop een amendement in deze toe te voegen aan de algemene reserve.

De egalisatiereserve renterisico’s ter grootte van €1.000.000 op te heffen en deze middelen over te hevelen naar de reserve ontwikkeling stad vind de fractie van de VVD niet vanzelfsprekend. Gelet op de risico’s in de grondexploitaties is de VVD sceptisch over dit voorstel. De VVD  ziet deze 1 mio reserve graag toegevoegd aan de reserve Grex en dient hier een amendement op in.

De pilot eerste uur gratis parkeren incl. compenserende maatregelen is voor de fractie van de VVD in de basis akkoord zover het de beklemming zou betreffen. Echter wij kondigen u vast aan tegen elk voorstel zijn dat de gemeentelijke financiën aantast.

Het voorstel “Voortzetting aanvullende financiering re-integratie roept bij de fractie van de VVD ernstige twijfel op. De regeling loopt reeds drie jaar. Wordt dit nu daadwerkelijk revolverend in praktijk, verantwoorden de resultaten de kosten? De fractie VVD Lelystad dient hier een amendement op in dit besluitpunt te laten vervallen.

Binnen de diverse subsidies zien wij op korte termijn graag een brede afweging waarbij gekeken wordt naar effectiviteit. Welke middelen zij er allemaal ingezet, voor hoeveel mensen en met welk resultaat? Zijn er geen dubbelingen? Kan er op de verschillende beleidsvelden niet in de basis al veel meer samengewerkt worden? Geen stichtingen en verenigingen blijven financieren die nog steeds geen sprong voorwaarts hebben gemaakt. Geen projecten carrousel meer inzetten om weer iets anders te proberen.

Onder de opgenomen maatregelen van bezuinigingen wordt de Bataviawerf genoemd. De fractie VVD Lelystad vindt dit nu juist een sprekend voorbeeld van het leren van een vak met tegenprestatie. Wij dienen hierop samen met de PvdA een amendement in dit besluitpunt te laten vervallen en in overleg te treden met het werkbedrijf om tot alternatieve financiering te komen.

Al met al resumerend en concluderend hetgeen ik hiervoor benoemd heb voorzitter,

Een opgave is een opgave, dat betekent in de regel besparen en niet uitgeven. Geen ruimte voor extra’s. Het huishoudboekje moet op orde waarbij sparen voor onvoorziene zaken prevaleert boven wensen van extra’s. Wat de fractie VVD Lelystad betreft is er dan ook geen ruimte voor wenselijke voorstellen. Een opgave is een opgave.

………………………………………….

Voorzitter, ik zou nog terugkomen op het gezin in mijn inleiding…..

Als de kinderen de trap af denderen en de keuken binnen stormen, staan er twee bordjes klaar met een boterham en een glas melk. De jongen vraagt direct teleurgesteld aan zijn moeder: alweer smeerleverworst? Ja jongen zegt de moeder, als het anders kon en makkelijk was had ik het wel gedaan maar we moeten het doen met wat we hebben…..

Voorzitter tot zover in eerste termijn….dank u wel.