Bijdrage debat prostitutiebeleid 11 juni 2019 raad

Voorzitter,

2 oktober 2018 een zeer nuttige benen op tafel overleg gehad waar de raad de gegeven informatie met elkaar heeft besproken en prioriteiten heeft aangegeven.

Natuurlijk waren de meningen niet op alle onderwerpen eensgezind. In de bobsessie die wij als raad vorige maand hebben gehad zijn prioriteiten besproken en hebben insprekers, zoals een sekswerker, organisatie proud en scharlaken koord ook hun bijdrage geleverd.

In 2015 zijn er nieuwe bepalingen opgenomen in de algemene plaatselijke verordening. Deze nieuwe bepalingen stemmen overeen met de bepalingen die in het wetsvoorstel van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche, dat al een aantal jaren voorligt bij de tweede en eerste kamer. De Wrp

Het is jammer dat nu nog steeds niet bekend is wanneer deze wet verder wordt behandeld.

Bij de vaststelling door de raad van de nu voorliggende uitgangspunten van het prostitutiebeleid wordt richting gegeven voor de nadere uitwerking van het beleid.

De VVD fractie wil enige aandachtspunten meegeven bij de uitwerking van het beleid.

De gemeente Assen heeft een systeem opgezet in samenwerking met de sekswerkers, de handhavers en de hulpverleners.

Nummer. Iedereen weet dan over wie het gaat.

Medische checks zijn mogelijk en hulp bij psychische problemen en hulp bij uitstapprogramma’s.

Er moet aandacht zijn voor werk bij het laatste. Anoniem solliciteren mogelijk maken.

Het gaat de VVD om het tegengaan van ongewenste zaken en het verbeteren van de positie van de sekswerkers.

Wij hebben nog een vraag over voorstel D

pro actief toezicht naast het reguliere toezicht optie 2.

De VVD fractie maakt als eerste deze keuze, maar vraagt u als portefeuillehouder voorzitter of dit haalbaar is qua inzet van middelen.

Assen wordt meegenomen in de uitwerking. Tekst burgemeester en pro actief i s handig om te doen als de wet is aangenomen.

Verhouding politie en gemeente is erg belangrijk en de ondermijnings bijdrage die in de kadernota staat moet dan wel bij de begroting vrij gemaakt worden.

Moment waarop pro actief ingezet kan worden is afhankelijk van meerdere zaken. Geld, wet en moment, samenwerking politie en OM

Meta Jacobs