Reactie jaarstukken 2018 - eerste termijn

Voorzitter,

Voor ons liggen de jaarstukken 2018, het jaarverslag en de jaarrekening.

De VVD wil graag op voorhand het college en de ambtelijke organisatie bedanken voor de geleverde inspanningen op de verslaglegging.

De VVD is zich er terdege van bewust dat de resultaten in de jaarrekening voornamelijk zijn gerealiseerd door de positieve opbrengsten van grond verkopen (en daarmee resultaatneming in de GREX vanuit de POC methode) baten OZB, bouwleges, voordeel op rentelasten en incidentele middelen toegekend door het rijk, waaronder de Gebundelde uitkering (BUIG) en het Fonds tekortgemeenten (de Jeughulp).

Voorzitter, incidentele resultaten onder andere gerealiseerd door eenmalige uitkeringen van het rijk, en al is het 4 jaar op rij, zij bieden geen enkele garantie voor de toekomst!

Het geeft aanleiding tot zorg. Zorgen over hetgeen ons voor staat in aanloop naar de begroting 2020, de aanhoudende druk op de kosten van onder andere Jeugdzorg en WMO en daarmee de onzekerheden die op ons afkomen.

Voorzitter, de VVD kan uit de jaarstukken afleiden dat er hard gewerkt is om alle spreekwoordelijke schotels in de lucht te houden. En dat het niet eenvoudig was, is en wordt is pijnlijk voor iedereen.

Tot slot:

Voorzitter, de VVD heeft zorgen, echter wij kijken graag positief vooruit, met een blik op de toekomst. Lelystad Next Level. Spaarzaam omgaan met middelen en toewerken naar een stad gekenmerkt door draagkracht, eigen verantwoordelijkheid, een kansrijk Lelystad. Daar geloven wij in en daar vertrouwen wij op.

Voorzitter tot zover in eerste termijnā€¦.dank u wel.

Jaarstukken: