VVD onaangenaam verrast door voornemen vluchtelingen op te vangen

De VVD fractie Lelystad is onaangenaam verrast door de mededeling dat Lelystad (voorlopig) voor de periode van een jaar noodopvang gaat verzorgen voor circa 600 asielzoekers. Al eerder heeft de VVD fractie ernstige twijfels geuit over de mogelijkheden van Lelystad om een groot aantal asielzoekers voor een langere periode op te kunnen vangen. Dit tegen de achtergrond van de zwakke sociaal-maatschappelijke opbouw van de Lelystadse bevolking.

Lelystad heeft nu eenmaal te maken met hoge werkloosheid, lage inkomens en veel mensen in de bijstand. De VVD-fractie realiseert zich echter ook dat de tijdelijke noodopvang van asielzoekers op dit moment onontkoombaar is en Lelystad hieraan zijn medewerking wel zal moeten verlenen.

Wij delen het landelijke VVD-standpunt dat crisis-/noodopvang van tijdelijke aard en sober moet zijn. Hiermee bieden wij deze groep mensen onderdak in een veilige omgeving in afwachting van ordentelijke op te starten procedures, die bij het vluchtelingenvraagstuk horen en met name dienen om terugkeer te bevorderen.

Dat neemt niet weg dat het standpunt van diverse partijen dat eenieder die zich hier meldt blijvend welkom zou moeten zijn, indruist tegen onze opvatting dat met deze grote aantallen het einde van de draagkracht van onze samenleving snel in zicht komt.

Zo ver willen wij het niet laten komen. Wij willen niet dat de sociale voorzieningen van Nederlanders op het spel komen te staan. Daarnaast willen wij ook voorkomen dat een toename van sociale spanningen in onze samenleving ontstaat.